za 20 juli om 16:00 uur

Promenadeconcert in de Dorpskerk te Wassenaar

Joost Willemze, harp

Toegang: vrij. Na afloop is er een open-deur collecte.

U leest het goed: het tweede Promenadeconcert van dit seizoen op zaterdag 20 juli is een spetterend concert in de Wassenaarse Dorpskerk door de vermaarde harpist Joost Willemze. Ik hoorde Joost voor het eerst spelen in Museum Voorlinden waar elke eerste maandag van de maand jonge musici een ochtendconcert verzorgen. Ik was meteen weg van het talent van deze musicus en kreeg hem zover om voor ons in de Dorpskerk te komen spelen.

Joost begint met een impromptu van Gabriël Fauré en gaat vervolgens barok met twee sonates van Scarlatti. Daarna speelt hij werken van van Eric Schmidt (ook voor mij een verrassing), Paula Chertok, een twintigste eeuwse Amerikaanse harpiste/componiste en hij besluit zijn concert met een werk van Park Stickney: “Dirty Laundry Rag” een jazzy ragtime die doet denken aan Scott Joplins’ “The Entertainer”.

Joost Willemze treedt deze zomer op tijdens het Prinsengrachtconcert en hij is vrijwel dagelijks te horen op de klassieke radiozender.

Het kerkbestuur van de Dorpskerk in Wassenaar al meer dan 20 jaar in de zomerperiode concerten op zaterdagmiddag van 16.00 tot 16.45 uur in dit oudste en mooiste monument van Wassenaar. De sfeer en de uitstekende akoestiek van dit gebouw lenen zich hier uitstekend voor en geven de hele Wassenaarse bevolking op zaterdagmiddag, na het boodschappen doen, de gelegenheid even te genieten van lichte, klassieke muziek. De toegang is vrij en na afloop is er een open-deur collecte.
De uitvoerenden zijn gedeeltelijk professionele musici en gedeeltelijk zeer gevorderde amateurs, voor het merendeel uit Wassenaar afkomstig. Ook dit jaar hebben wij een zeer gevarieerd programma weten samen te stellen. De muziek, die wordt gespeeld kan men rangschikken onder ‘light classical music’. Bach, Mozart, Schubert, maar ook bijvoorbeeld melodische muziek van de  Beatles en Abba.
Deze concerten zijn bedoeld voor àlle Wassenaarders, die in de voorafgaande jaren meestal in grote getale deze concerten hebben bezocht.

Joost Willemze