zo 17 september om 15:00 uur

MMM: Muziek Matinee in de Messiaskerk – Concert t.g.v. het Derde Lustrum MMM 2008 – 2023

Tijd : 15.30 – 16.30 uur; Tea Inn vanaf 15.00 uur.

Toegang vrij; Een vrijwillige bijdrage in de kosten wordt zeer op prijs gesteld.

Franse en Italiaanse liederen door de eeuwen heen

Voor het eerste MMM concert in het najaar staat bijzondere muziek geprogrammeerd: Stella Musica brengt zestiende- en zeventiende-eeuwse muziek uit Frankrijk en Italië weer tot leven en verbindt dat met Franse chansons uit onze eigen tijd. Henriëtte van Rijn (zang) wordt begeleid door prachtige oude instrumenten: luit en theorbe (beide bespeeld door Wouter Lucassen) en viola da gamba (door Ben Bults). Bij hun reis door de tijd vertellen de musici u over het programma en hun instrumenten.

Meer informatie over het ensemble kunt u vinden op www.stellamusica.nl.

MMM wordt al 15 jaar met passie en toewijding georganiseerd door John Mewissen: ”Het derde lustrum van de populaire reeks zondagmiddagconcerten in de Messiaskerk vier ik met de muziek die mijn liefde voor de Franse taal en cultuur heeft gewekt : de luisterliedjes, chansons van Barbara, Brassens, Brel en anderen. Ik leerde ze kort na de oorlog (W.O.II) kennen via de radio. Het was poëzie op muziek gezet en gezongen door zangers-componisten met een fenomenale dictie en zeggingskracht. De Amerikaanse populaire muziek was toen niet zo dominant als nu.

Henriëtte van Rijn, de sopraan van het trio, weet samen met de andere leden van het gezelschap verbanden te leggen tussen Franse en Italiaanse liederen uit de barok met de chansons uit de twintigste eeuw.

Het programma getuigt dus ook van mijn latere grote liefde voor de Italiaanse taal en cultuur. En de barokmuziek waarbij vooral de theorbe en de luit naast de viola da gamba voor de passende begeleiding zorgen.”