zo 12 september om 10:00 uur

ds. Rinzema vanuit de Messiaskerk te Wassenaar

Te bekijken via www.kerkdienstgemist.nl en ook later terug te zien.

Thema van de dienst: ‘Gods vrij makende waarheid’.
Deze zomer heb ik een aantal zondagavonden het programma  Zomergasten met Jeanet Abbrink gevolgd. De uitzending met psychiater Robert Vermeiren raakte mij. In zijn verhaal (en filmfragmenten) kwamen allerlei jongeren naar voren, die gevangen waren door de macht van de sociale media (‘ben ik wel mooi slank, aantrekkelijk genoeg?’), vast zaten in eetstoornissen, vast zaten in verdriet om de scheiding van hun ouders, etc. Als dit programma de maat is voor de geestesgesteldheid van de Nederlandse jongelui, dan is het slecht gesteld met hun geestelijke gezondheidstoestand. Even ‘googelen’ leerde mij dat in Nederland meer dan 400.000 jongeren permanent te maken hebben met jeugdzorg. Dat is 10 % van onze jeugd tot 18 jaar. Geen idee of dat veel is, maar 10 van de 100 jongeren lijkt mij een groot aantal. De uitzending met deze jeugdpsychiater leerde me ook hoe kwetsbaar mensen zijn in het zoeken naar hun identiteit. Ik leerde door deze uitzending ook: wij leren door ‘mimese’, door ‘spiegelgedrag’.
In onze tekst zegt Jezus tot zijn leerlingen: ‘de waarheid zal u vrij maken.’ Daarmee bedoelt hij: een mens kan zich in het leven spiegelen aan heel veel zaken (collega’s, de samenleving, Facebook, ‘wat de buren doen’, wat je familie wil, ja noem maar op). In deze kopiërende werkelijkheid zegt Jezus: Gods waarheid maakt je vrij. Voor vrijheid is er maar één referentiepunt: Gods waarheid, Gods liefde. ‘De waarheid zal je vrij maken’ zegt Jezus. Een dienst waarin ‘God en waarheid’ het thema zijn.

Er geldt geen maximum bezoekers en u hoeft zich niet van te voren aan te melden