zo 19 november om 10:00 uur

ds. R. van Waarde in de Dorpskerk

Lezingen uit Psalm Ps 44 en Ps 57.

De Delftse natuurkundige Van den Beukel schreef in de jaren tachtig twee boeken waarin hij uitlegt hoe hij geloof en rationeel denken bij elkaar kan houden.

Als tiener hielp het mij met diezelfde vragen. Ik herinner me het verwijt dat er in het eerste testament de meest vreselijke dingen staan. Zoals psalmen die oproepen tot geweld tegen een buurvolk.

Van den Beukel legde uit: ‘Daarna komt een psalm die bidt om vrede. ‘En met die twee samen kom ik verder.’

Er is een meerstemmigheid in de psalmen die hem ruimte geeft. Dezelfde vragen leven nog steeds, in elk geval onder jongeren. Ze verlangen naar hoop, naar een richting om zich te verhouden met hun zorgen over de toekomst.

Maar vrienden zeggen: wat moet je met zo’n boek? Met de leeswijzer van deze natuurkundige in gedachten ga ik in op twee psalmen. Wat is de werking als je die leest en ruimte laat voor de meerdere stemmen?

Allen van harte welkom!