zo 22 oktober om 10:00 uur

ds. Ad Alblas in de Dorpskerk

Als verteller van geloofsverhalen voel ik me als een ober met een dienblad vol wijnglazen op een schip in zwaar weer. Door wat er gebeurt in de wereld word je bij het uitdragen van de wijn van het koninkrijk heen en weer geslingerd. Over de oude woorden heen klinken de angstkreten van gegijzelden, de pijnkreten van zwaar gewonden en de verscheurde-hartenkreten van rouwende mensen.

Toch waag ik me aan dek omdat er ook nu iets te vieren valt.  Daarbij helpt het oecumenisch rooster me van de wal in de sloot. We zouden moeten lezen uit Jesaja, over een Iraanse vorst, de Perzische Cyrus, als gezalfde van God, zelfs voorzien van wapens. Dat geeft ‘kortsluiting’ in mijn denken. Uit het Evangelie krijgen we te horen over een rabbijnse discussie. Lekker belangrijk als de wereld in brand staat. Die gaat óók nog eens over ‘geef de keizer wat des keizers is’, terwijl de Romeinse keizer een onderdrukker is. Daar kan je toch niet mee aankomen nu.

Gelukkig is er een derde lezing, uit Tessalonicenzen 1. Die gaat over de gelovigen in de stad. Over hen gaat ‘een goed verhaal’.

Daar kunnen we ons aan spiegelen.

Allen van harte welkom!