zo 17 september om 10:00 uur

Bachcantate ‘Vredig Ingaan In Het Paradijs’ in de Dorpskerk

Liturg ds. Gerlof Bosma

In deze ochtenddienst wordt door het ‘Drechtsteden Bachkoor’ de Bachcantate ‘Actus Tragicus Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit’, uitgevoerd.

De orgelbegeleiding en de continuo partij in het orkest wordt verzorgd door Rijk Jansen.

Bach componeerde deze cantate ter gelegenheid van de begrafenis van een oom van hem toen hij 22 was. Het is later één van zijn bekendste cantates geworden. De teksten uit het oude en nieuwe testament verwijzen naar het ‘vredig ingaan in het paradijs’. ‘Ja, de mens moet eenmaal sterven, ‘maar ik beveel dan mijn handen in Zijnen geest’ zingen bas, tenor, sopraan, alt en koor. Opvallend in deze cantate zijn de virtuoze en prachtige continuo partijen van de twee hobo’s en viola da gamba’s onder de zangstemmen. Waar andere componisten daar vrij simpele akkoorden bij schrijven, maakt Bach daar weer op zichzelf staande heerlijke muziek van. Hij eindigt zijn compositie met een vreugdevol, God verheerlijkend, ‘wij prijzen uwe glorie, heerlijkheid en majesteit’. En dat met opgewekte akkoorden.

Allen van harte welkom!