zo 26 mei om 17:00 uur

ds. Ad Alblas en het Pancras-consort uit de Hooglandse Kerk Leiden

De liturgie kunt u hier vinden.

Choral Evensong volgens Anglicaans gebruik

De liturgie bestaat grotendeels uit koormuziek en enkele liederen samenzang; de aanwezigen participeren door bij aangegeven onderdelen te gaan staan. Vaste delen in een Choral Evensong zijn: een als chant gezongen onberijmde Psalm, het Magnificat (lofzang van Maria), het Nunc Dimittis (Lofzang van Simeon) en een anthem.

Twee Schriftlezingen en een korte meditatie zijn in het Nederlands, de rest is in het Engels.

De zeer met elkaar vertrouwde voorganger Ad Alblas en het Pancras-consort uit de Hooglandse Kerk van Leiden onder leiding van Hans Brons verzorgen deze Evensong. Rijk Jansen bespeelt het orgel.

Alles staat in het teken van deze eerste zondag ná Pinksteren, het feest van de drie-éénheid. Emma Brown componeerde voor dit feest ‘O lux beata Trinitas’. Psalm 13 van de hand van Kathinka de Ruiter, een van de koorleden, gaat in première. Een meditatieve bewerking van Psalm 122, gecomponeerd door Herbert Howells, klinkt als anthem ‘O pray for the peace of Jerusalem”. Hij schreef dit kort nadat zijn Londense huis in de oorlog door Duitse bommen werd verwoest. Hij zal ook om vrede voor Londen en de hele wereld gebeden hebben, zoals ook wij zullen doen tijdens deze Evensong.

Allen van harte welkom!