zo 5 februari om 19:15 uur

ds. G. Bosma in de Dorpskerk te Wassenaar

Te bekijken via www.kerkdienstgemist.nl en ook later terug te zien

Aanstaande zondag zal cantate BWV 14 van Johann Sebastian Bach klinken met de in deze tijd zeer sprekende tekst “als een wilde stroom en als schuimend water hebben verzwolgen.” Deze dagen 70 jaar geleden werd Nederland opgeschrikt door een springvloed die een groot deel van Zuidwest Nederland onder water zette en ruim 1800 mensen van het leven beroofde. De vele verhalen van wat er in het leven van zoveel families gebeurde zijn deze dagen weer uitgebreid te horen. In sommige families bleven de tragiek en de rouw lang verborgen, omdat niemand erover wilde praten. De eenzaamheid van de mensen die dit zolang voor zichzelf hielden is moeilijk voor te stellen. Voor veel van deze mensen is dan ook een andere zin uit deze cantate van grote betekenis geweest: “Als God niet met ons was geweest in deze tijd, dan hadden wij de moed verloren.” Moge de cantate ons ook komende zondag weer tot inspiratie en troost zijn.- ds. Gerlof Bosma.

Bach cantate: ‘Heer, onze hulp, wij waren lang vergaan’. De cantate‘ Wär Gott nicht mit uns diese Zeit’ wordt uitgevoerd door het Haags Barok Ensemble. In deze cantate liet Bach zich inspireren door de woorden van psalm 124, “Indien de Heer niet bij ons was geweest, wij waren lang vergaan”.De cantate begint met een lang uitgesponnen, ingetogen openingskoor, waarna de sopraan uitbarst in een vrolijke aria, daarbij begeleid door twee virtuoos spelende hoornen. Dan een, eveneens opgewekte, bas solo, waarna de cantate wordt besloten met een prachtig koraal van het koor: “Gott lob und Dank”.

De toegang is vrij; na afloop is er een open deur collecte.

Wat betreft Corona maatregelen volgen wij de landelijke richtlijnen.  Wel geven we elkaar de ruimte en houden rekening met elkaar.