zo 12 juni om 19:15 uur

Het ‘Haags Barokgezelschap’ onder leiding van Gilles Michels in de Dorpskerk te Wassenaar

Te bekijken via www.kerkdienstgemist.nl en ook later terug te zien

Uitvoering van de Bach cantate ‘Die Elenden sollen essen’.

Het onderwerp van deze cantate is o.a. Psalm 22 vs.27: ‘De ootmoedigen zullen eten en verzadigd worden’ en vergelijkt de hemelse en aardse rijkdom. Het was de eerste cantate, die Bach uitvoerde, nadat hij in Leipzig was gekomen. Bach pakte, zo  zou je kunnen zeggen, gelijk goed uit, door de cantate te schrijven voor orkest, koor en vier solisten. Dat zijn op 12 juni: Wendeline van Houten, sopraan, Emilie Weijers, alt, Jasper Dijkstra, tenor en Remmert Veldhuis, bas.

Het orkest begint direct met een zeer gevariëerd intro, waarbij ook snel sopraan en tenor een belangrijke rol spelen. Daarna volgen aria’s van de sopraan, de tenor en de bas, onderbroken door welluidende recitatieven. Halverwege zingt het koor het bekende koraal: ‘Was Gott tut dasz ist wohlgetan’, waarmee ook deze cantate wordt besloten. Een rijke cantate, waarmee Bach zijn reputatie in Leipzig glorieus vestigde.

Deze bijzondere cantate wordt in twee delen gezongen met een preek in het midden. Daarnaast klinkt ook het ‘Herr, sei gnädig’, van Mendelssohn.

Liturg is ds. Esther de Paauw. Met Rijk Jansen op het orgel belooft het weer een prachtige muzikale dienst te worden.

Toegang: vrij. Na afloop is er een open-deur collecte.

Wat betreft Corona maatregelen volgen wij de landelijke richtlijnen.  Wel geven we elkaar de ruimte en houden rekening met elkaar.