zo 7 april om 19:15 uur

Liturg:  ds. Ad Alblas in de Dorpskerk

De liturgie kunt u hier vinden.

Het Haags Barokensemble o.l.v. Gilles Michiels laat de Bachcantate BWV 37 klinken: ‘Wer da gläubet und getauft wird…’

Featuring Organist:  Rijk Jansen

Een spannende gedachte uit het Paasevangelie van Marcus. Opmerkelijk dat Bach daarnaar grijpt op Hemelvaart. Kennelijk kon hij met het tweede Bijbelgedeelte voor deze bijzondere dag beter uit de voeten.

In deel vijf, een aria voor bas, verbindt de cantate de beide feesten op meesterlijke wijze.

Der Glaube schafft der Seele Flügel, dass sie sich in den Himmel schwingt; die Taufe is das Gnadensiegel, das uns den Segen Gottes bringt’ und daher heisst ein selger Christ, wer gläubet und getaufet ist”.

Er is nogal wat dogma binnengedrongen in de cantatetekst. Dat horen we als betrokken reflecties vanuit de geloofswereld van Bach. In liturgie en overdenking staat de tegenstelling op scherp tussen geloof en ongeloof, zeer passend bij Beloken Pasen. Voor een feestcantate is de bezetting bescheiden, maar daarmee weet Bach bijzonder mooie effecten te bereiken, mede dankzij liefelijke klanken twee hobo’s d’amore. Het ontbreekt niet aan
indrukwekkende klankschilderingen.

Zoals Eduard van Hengel schrijft, één van de zonnigste Cantates die Johann Sebastian Bach componeerde: “Wer da gläubet und getauft wird, der wird selig werden”, BWV 37.  Met deze tekst wordt het Marcus-evangelie afgesloten. Koor en orkest van het Haags Barokgezelschap o.l.v. dirigent Gilles Michels brengen aan de luisteraar de vreugde van de verschijningen van Jezus over. Na zijn opstanding geeft hij zijn discipelen de opdracht om Zijn universele boodschap van liefde te verspreiden. Bach kiest de stralende toonsoort A-groot als voertuig om ons dit bericht mee te geven.

De eerste violen van het Haags Barokgezelschap o.l.v. Gilles Michels