zo 10 december om 19:15 uur

Liturg:  ds. van der Boon in de Dorpskerk

J.S. Bach, Weihnachtsoratorium deel I – ‘Jauchzet, frohlocket, auf, preiset die Tage’ (BWV 248-I)

• Liturg – ds Deodaat van der Boon
  • Organist – Rijk Jansen
  • Dirigent Gilles Michels
  • Alt: Anne-Marieke Evers
  • Tenor: Leon van Liere
  • Bas: Berend Eijkhout
  • Koor en Orkest van het Haags Barokgezelschap

Op zondag 10 december 2023 is het al heel even Kerst in de Dorpskerk! Het koor en orkest van het Haags Barokgezelschap zal in een feestelijke cantatedienst het eerste deel van het ‘Weihnachtsoratorium’ ten gehore brengen: Jauchzet, frohlocket, auf, preiset die Tage (BWV 248-I).

Bach schreef deze cantate in 1734 voor Eerste Kerstdag. Vanzelfsprekend klinkt in de cantate dan ook een deel van het bekende kerstevangelie van de evangelist Lucas: ‘En het geschiedde in die dagen dat er een bevel uitging van keizer Augustus’.

Het eerste deel van de cantate heeft echter nog een adventachtige, verwachtingsvolle sfeer. Zo zijn alle delen ervan – het openingskoor, twee recitatieven van de tenor en de alt, en een alt-aria – vol van belofte van het kind dat geboren zal worden, om uit te lopen op het bekende adventslied van Paul Gerhardt ‘Hoe moet ik U ontvangen’.

Het wachten wordt echter beloond in het tweede deel van de cantate, dat meteen inzet met de geboorte van Christus. Wat volgt is één grote lofzang op dit kind, dat zo vol van liefde is. Kerst is aangebroken!