do 9 mei om 10:00 uur

Locatie: Kievietkerk

Ds. Mary An Bezemer in de Kievietkerk te Wassenaar

Hemelvaart toch een bijzonder Feest!

Wat probeert het verhaal over Hemelvaart ons te vertellen?

Zegt het je iets, Jezus opgaand ten hemel, in een wolk? En juist dat laatste, de wolk wordt door de evangelist Lucas niet benoemd.

In Lucas 24 vers 51, onze schriftlezing, wordt slechts gesproken over een “ten hemel opneming” Er is daar geen wolkje aan de lucht maar er wordt wel een bijzondere zegen uitgesproken. Blijft de vraag vanuit de geschiedenis, of Hemelvaart wel een extra heilsfeit toevoegt aan de opstanding.  Of geldt het slechts als deel van de opstanding, het moment waarbij Jezus ons verlaat.

Jezus zijn leerlingen zijn echter zo opgetogen en vol grote vreugde als hij ten hemel wordt opgenomen dat er iets speciaals moet zijn gebeurd.  (Vroeger was dauwtrappen met Hemelvaart ‘in’; als je dat echt vroeg doet kan je ook nog naar de kerk).