zo 11 februari om 19:15 uur

Liturg:  ds. Ad Alblas in de Dorpskerk

De liturgie kunt u hier vinden.

Uitgevoerd wordt het Motet ‘Miserere’ van Leonardo Leo onder leiding van Gilles Michels.

Met ‘Miserere’ brengt het Haags Barokgezelschap o.l.v. Gilles Michels bijzonder indrukwekkende muziek ten gehore. Dit keer geen cantate van Bach, maar een motet van zijn Italiaanse tijdgenoot Leonardo Leo (1664-1744). ‘Miserere’ is zijn enige geestelijke werk. Hij brengt daarin een mengeling van stijlen tot leven: Gregoriaans, Renaissance en Rococo. Evenals Bach verstaat Leo de kunst van verrassende tekstuitbeeldingen.

‘Miserere mei, Deus’ begint met een krachtige schuldbelijdenis, gevolgd door een indringende bede om verzoening, afgesloten met een danklied voor nieuwe mogelijkheden. Vanuit dit ‘Miserere’ werpt de overweging door ds. Ad Alblas kritisch licht op de samenleving en onze persoonlijke rol daarin. De Psalm gaat moeilijke vragen niet uit de weg én wijst zingend een uitweg.

Een mooi begin van de vastentijd op ‘Aswoensdag’ 14 februari.