za 11 november om 16:00 uur

door Anneke Jansen

met werken van Tunder, Bohm, Vierne, Widor en Bach

Toegang: vrij.

Anneke Jansen geeft een orgelconcert in de Dorpskerk van Wassenaar.

Voor dit concert heeft Anneke een uiterst kleurrijk programma samengesteld waarin beide orgels van de Dorpskerk volledig tot hun recht komen. Zij zal werken spelen van Franz Tunder (1614-1667), schoonvader van Buxtehude die in Lübeck de wekelijkse “Abenmusik” concerten organiseerde als entertainment voor de zakenlui die in Lübeck de beurs bezochten, zij speelt van hem: ‘Komm Heyliger Geist Herre Gott’.

Van Georg Böhm (1661-1733) zal zij spelen de Koraalpartita ‘Freu dich sehr o meine Seele’ Böhm is vooral bekend geworden door zijn organistenfunctie in Lüneburg: daar was hij een soort coach en vaderfiguur voor de jonge (verweesde) Bach toen deze twee jaar in Lüneburg verbleef.

Van Louis Vierne (1870-1937) zal zij diverse delen uit de ‘Pieces en Style Libre’ ten gehore brengen. Tot aan zijn dood was hij organist-titularis van het Cavaillé-Coll orgel in de Notre Dame van Parijs. Ironie is dat zijn vrouw hem verliet en trouwde met Charles Mutin en Anneke zal dit werk spelen op het door diezelfde Mutin gebouwde orgel.

Charles-Marie Widor (1844-1937 was gedurende 63 jaar de vaste organist van de Saint-Sulpice in Parijs en Anneke zal van hem een rustgevend ‘Cantabile’ uit zijn 6de orgelsymphonie spelen.

Anneke eindigt haar concert met de ’Passacaglia in C’ van J.S. Bach (1685-1750). Net als goede wijn behoeft deze componist geen verdere krans. We kunnen slechts met ontroering luisteren naar de Groote Meester.