zo 27 augustus om 10:00 uur

Locatie: Kievietkerk

Mw. Ds. Mirjam Elbers in de Kievietkerk te Wassenaar

‘Je kunt een kind wel uit de oorlog halen, maar hoe haal je de oorlog uit een kind?’ Het is de bekende, maar indringende slogan van één van de vele hulporganisaties voor oorlogsslachtoffers. Hoe waar! Je kunt wel uit een benauwde situatie zijn gered, maar soms blijf je je leven lang nog de stemmen, de geluiden, horen.

Bij de mens die Jezus in het verhaal van komende zondag ontmoet, loopt er een heel leger door zijn ziel te stampen. Hoe herkenbaar. Niet alleen in de verhalen van vluchtelingen uit oorlogsgebieden, maar ook in onze eigen levens: welke ‘legers’ marcheren er door onze zielen, hoezeer zijn we ‘bezet’ door al die stemmen uit het verleden, of eigen angsten, obsessies? Voortgedreven door verwachtingen, van anderen of van onszelf?

Jezus gaat het gevecht aan met dat hele legioen dat in die mens huist: als een soort Mozes tegen het hele leger Egyptische slavendrijvers, zo stuurt Jezus ze het water in. Aanstaande zondag reizen we mee naar het land van de Gerasenen om ons even te laten ‘ontzetten’ uit alles wat ons bezet. Om weer een beetje mens te worden en te proeven van een bevrijd leven.

Van harte welkom!