zo 13 november om 19:15 uur

ds. Jilles de Klerk in de Dorpskerk te Wassenaar

Te bekijken via www.kerkdienstgemist.nl en ook later terug te zien

Het Haags Barokgezelschap’,o.l.v. Gilles Michels, zal de Bach cantate ‘Wachet auf ruft uns die Stimme’ uitvoeren èn het motet van Van Beethoven: ‘Dona Nobis Pacem’. Aanvang: 19.15 uur. Toegang: Vrij. Na afloop is er een open-deur-collecte. Van de 202 bewaard gebleven cantates van Bach is deze wel de meest populaire en meest gespeelde van zijn meesterwerken. Bach baseert deze cantate op de bijbelteksten in Mattheüs vs. 11-13, waarin de gelijkenis van de wijze en de dwaze maagden, die geen olie meer voor hun lampen hebben, wordt beschreven. Het is een schitterende opeenvolging van aria’s van sopraan (Bobbie Blommestein), tenor (Leo de Visser) en bas (Johan Vermeer) met het begin en slotkoor, waarin het koor Christus roemt met de woorden: ‘Daarom zijn wij blij, hoera, hoera, eeuwig in zoete jubel’, in een onovertroffen melodie van de grote meester. ‘Dona Nobis Pacem’ van Ludwig van Beethoven is een deel van de ‘Missa Solemnis’ van deze componist. Hierin brengt Van Beethoven in een plechtig werk voor koor en orkest zijn persoonlijke verhouding tot God op ontroerende wijze tot uitdrukking. Twee van de grootste meesterwerken uit de klassieke muziek a.s. zondag in de Dorpskerk.

Liturg is Jilles de Klerk.

Het orgel wordt bespeeld door Rijk Jansen.

Wat betreft Corona maatregelen volgen wij de landelijke richtlijnen.  Wel geven we elkaar de ruimte en houden rekening met elkaar.